Een motivatiebrief schrijven

Een goede motivatiebrief maken is een leuke uitdaging. Hiermee kan je laten zien wie je bent, wat je kan en waarmee je je onderscheidt. Bovendien helpt het je om dichter bij de baan van je dromen te komen.

Hier leggen we je stap voor stap uit hoe een motivatiebrief maken in zijn werk gaat.

Voorbereiding

Voordat je daadwerkelijk gaan kan schrijven, moet je je eerst voorbereiden. Tijdens de voorbereiding moet je jezelf de vraag stellen: Voor wat voor soort organisatie ga ik de motivatiebrief maken? Is het bedrijf jong of juist klassiek? Welk type job biedt de werkgever aan? Hoe communiceert de organisatie zelf met haar doelgroep?

Door je dit af te vragen, kan je de stijl van je motivatiebrief aanpassen op de organisatie. Op deze manier vergroot je de kans dat jouw brief in de smaak valt. Wees niet bang om een relatief informele schrijfstijl te gebruiken als de organisatie die zelf ook gebruikt.

Indeling van de motivatiebrief

Tegenwoordig worden bijna alle motivatiebrieven digitaal verstuurd naar het interimkantoor of de werkgever. We raden je aan om de volgende traditionele indeling te gebruiken voor je motivatiebrief:

  • Gegevens afzender: je eigen naam, adres, postcode, plaats en eventueel ook je email-adres
  • Gegevens geadresseerde: naam verantwoordelijke, bedrijf, adres
  • Betreft: sollicitatie (…welke vakantiejob…), met eventueel referentienummer
  • Aanhef: Beste Meneer / Mevrouw
  • Introductie
  • Kern
  • Slot
  • Afsluiting
    Eventueel kan je ook een bijlage toevoegen, zoals je cv.

Tijdens de voorbereiding van een motivatiebrief maken is gebleken wat voor schrijfstijl je gaat aannemen. Met deze kennis kan je nu bepalen hoe formeel of informeel je de aanhef en afsluiting formuleert.

Introductie

Jouw brief krijgt welgeteld maar een paar seconden aandacht van de recruiter. Wat zou jij doen als je maar een paar seconden had om een brief door te nemen? Precies, je leest de brief niet, maar scant het. Dit doet de recruiter dus ook. Bij het scannen van een document lees je waarschijnlijk alleen de eerste zin van een alinea.

De openingszin van je brief is dus het uitgelezen moment om de aandacht en nieuwsgierigheid van de recruiter te pakken. Zo verleid je de recruiter om toch jouw sollicitatie iets beter door te nemen. Een motivatiebrief maken kostte jou tijd, dus je wilt ook dat het gelezen wordt! Tijdens een motivatiebrief moet je dus goed nadenken over de openingszin, want dit is een belangrijke (al dan niet belangrijkste) tool om de aandacht te pakken.

Een goede openingszin kenmerkt zich door iets unieks, waardoor je het eigenlijk maar één keer kan gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een anekdote, nieuwsbericht of vacaturetekst die je in de zin kan verwerken. Hiermee kan je de aanleiding aangeven waarom je de motivatiebrief maken.

Daarnaast biedt de introductie ruimte om uit te nodigen om verder te lezen. Schrijf bijvoorbeeld waarom de vacature je aansprak en dat je later in de brief hierop terug komt. Vervolgens moet je aangeven waarom je specifiek bij die organisatie solliciteert. Wat maakt het bedrijf uniek? Misschien heeft de organisatie bepaalde eigenschappen die ook bij jou horen. Door dit te vermelden, laat je zien dat je je hebt voorbereid. Bovendien toon je zo aan dat je de organisatie weloverwogen hebt gekozen, wat de recruiter goed zal doen.

Kern van je brief

In deze fase van een motivatiebrief maken is het tijd om aan te tonen waarom jij de perfecte kandidaat bent. Ga de vacature nog eens door. Wat vragen ze precies van jou? Kies daarna de drie belangrijkste functie-eisen waar je goed op scoort. Hierbij kan je verwijzen naar de vacaturetekst.

Er is een goede manier om te laten zien dat jij de perfecte kandidaat bent, waarbij je niet opschepperig overkomt. Dit doe je door een bepaalde uitspraak te doen over waar jij goed in bent. Onthoud dat dit iets is wat zomaar iedereen kan zeggen. Daarom is het belangrijk dat je bewijs geeft voor je uitspraak. Licht toe waarom je er goed in bent. Verder kan je je standpunt nog beter verdedigen door een resultaat te benoemen wat de vaardigheid jou heeft opgebracht.

Afsluiting van je brief

Met de afsluiting kun je aangeven wat je van de recruiter verwacht na het doornemen van je brief. Hiermee maak je de gewenste actie concreet. Wat wil je dat hij doet? Ga na wat de volgende stap in het sollicitatieproces zou zijn. Is dat een online capaciteitentest of een gesprek? Grotere organisaties vermelden dat meestal op hun website. Bij kleinere organisaties kan je ervan uitgaan dat dat een gesprek zou zijn. Lees dan ook ons kleding advies. Mocht je deze informatie niet kunnen vinden, houd het dan algemeen. Dan kan je het simpelweg hebben over de volgende stap in het sollicitatieproces.

Ten slotte

Probeer tijdens het motivatiebrief maken op de lengte van je brief te letten. Houd de motivatiebrief beperkt tot een halve pagina. Langer wordt waarschijnlijk toch niet grondig gelezen. Bovendien werkt meer informatie geven averechts, omdat de recruiter nog meer tekst moet verwerken in een aantal seconden.

Veel succes!

Hopelijk heb je nu meer motivatie en inspiratie gevonden om een motivatiebrief maken. Begin met de voorbereiding en pas daarna de stappen toe. Maar bovenal: begin gewoon.

Je zult merken dat hoe vaker je bezig bent met een motivatiebrief maken, des te beter je erin wordt.

Succes!

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Op deze manier vermijden we spambijdrages.